Noc Kościołów Drewnianych
- Napisane przez IW
- wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę
- Wydrukuj Email
- Skomentuj jako pierwszy!
Związek Międzygminny Puszcza Zielonka już po raz czwarty zaprasza na Noc Kościołów Drewnianych, która odbędzie się w piątek 16 maja. W trzech spośród dwunastu kościołów na szlaku zabrzmi muzyka chrześcijańska, którą zagrają Monika Kuszyńska , Grzegorz Kloc oraz muzyka celtycka w wykonaniu zespołu JRM. „Noc” rozpocznie się już o godzinie 17.00 i potrwa do północy. W trakcie wieczoru zaplanowano projekcje filmu o szlaku kościołów drewnianych oraz zwiedzanie świątyń z udziałem księdza lub regionalisty.
W programie:
godz. 18.00 – koncert zespołu JRM w kościele św. Mikołaja Biskupa w Skokach
godz. 20.00 – koncert Grzegorza Kloca w kościele parafialnym pw. św. Mikołaja w Sławnie
godz. 22.00 – koncert Moniki Kuszyńskiej w kościele św. Katarzyny w Węglewie
Szczegółowy program Nocy Kościołów Drewnianych dostępny jest na stronie www.puszcza-zielonka.pl.
Koncertujący podczas III Nocy Kościołów Drewnianych
Zespół JRM
Jigowo-Reelowi Maniacy to poznańska formacja muzyczna, jedna z najstarszych
w Polsce. Gra tradycyjną muzykę celtycką (irlandzką, szkocką, walijską, bretońską) łącząc ludowe brzmienia z nowoczesnymi aranżacjami nawiązującymi do różnych trendów muzyki świata.
Powstanie JRM (niegdyś kojarzonego pod nazwą The J.R.M. Band lub JRM Band) zainicjowali w 1990 roku Szkot Rory Dallas Allardice i Jacek Podbielski i Michał Jankowski. To od inicjałów imion założycieli pochodzi podstawowa nazwa zespołu. Zespół od samego początku istnienia zasłynął ze świetnych koncertów i widowisk, które do dziś są podstawą działalności grupy muzyków i przyjaciół tworzących skład zespołu. Grupa wykonuje repertuar opierający się na tradycyjnych standardach celtyckich (utwory instrumentalne: jigi, reele, hornpipe’y, arie, polki, walce; połączone w żywiołowe wiązanki oraz songi śpiewane po iroangielsku i gaelicku) oraz stylowych kompozycjach i aranżacjach własnych.
Dzisiejsze JRM to powrót do fascynacji dwoma podstawowymi rytmami i tańcami celtyckimi jakim są jig i reel. Stąd skrót JRM jest rozwijany jako Jigowo-Reelowi Maniacy (Jig Reel Maniacs). Zespół inspiruje tradycyjna melodyka celtycka (głównie irlandzka i szkocka) i charakterystyczne dla niej instrumentarium (skrzypce, akordeon, flażolety i saksofon sopranowy), które wspierają harmoniczne przestrzenie instrumentów klawiszowych oraz sekcja gitarowa oraz rytmiczna (gitara basowa i perkusja). Celtyckie melodie oparte na nowoczesnych i zróżnicowanych rytmach oraz harmonii kojarzonej z takimi kierunkami muzycznymi jak jazz, rock, reggae i funk; sprawiają, że przy dźwiękach JRM nie sposób się nudzić. Zespół już od 23 lat zachwyca coraz szersze grono słuchaczy.
Grzegorz Kloc
Pochodzący z Lublina gitarzysta, kompozytor, aranżer, producent muzyczny
i wokalista. Najczęściej kojarzony z popularną pod koniec lat dziewięćdziesiątych grupą Sixteen i kompozytor pierwszego hitu zespołu pt. "Spadające myśli" oraz piosenek takich jak "Niezwyczajna miłość" czy "Daj słowo" nagranych już po rozpadzie grupy jako Seventeen. Właśnie z tym zespołem nagrał dwie płyty: Szalona (1999) oraz Chłopak i Dziewczyna (2001). Jego doświadczenia muzyczno – sceniczne nie ograniczają się jednak tylko do tych dwóch zespołów. Był współpracownikiem wielu znanych polskich artystów. Jego piosenki śpiewała między innymi Maryla Rodowicz i Kaja Paschalska. Grał z Natalią Kukulską, Natalią Niemen oraz zespołem DAAB. Pracował jako sideman Anity Lipnickiej, Haliny Frąckowiak, grupy De Mono oraz Ryszarda Rynkowskiego.
W 2011 roku Grzegorz nagrał solową płytę pt. „Na skrzydłach miłości", której patronem jest GOŚĆ NIEDZIELNY oraz najstarsza lista przebojów chrześcijańskich MUZYCZNE DARY. W 2013 roku wydał E-pkę " Rock&Gospel". Utwory z E-pki dotarły do pierwszych miejsc na listach przebojów w całej Polsce i po 11 miesiącach od wyjścia e-pki ciągle są grane. Utwory solowe z ostatnich płyt Grzegorza Kloca są dostępne na iTunes i we wszystkich dużych sklepach internetowych na całym świecie. W czerwcu Grzegorz planuje wydać nowa płytę pt: "Powrót Łazarza". Singiel o tym samym tytule właśnie traił do rozgłośni radiowych
Monika Kuszyńska
Piosenkarka i autorka tekstów, u progu działalności artystycznej, w 2001 r. została - trzecią z kolei - wokalistką powstałej w 1990 r. grupy Varius Manx. Jej debiutancki album, zatytułowany „Eta”, był siódmym w dorobku zespołu, uhonorowanego w tym czasie brylantową płytą. W roku 2002 zostali laureatami Grand Prix Festiwalu Krajów Nadbałtyckich, wkrótce ukazały się dalsze albumy z udziałem wokalistki / m.in. „Eno” 2002, „Emi” na 15-lecie grupy czy „Varius Manx symfonicznie” w 2006 r./ oraz kilkanaście singli. Do największych przebojów, wylansowanych przez Monikę Kuszyńską należą : „Moje Eldorado”, „Maj”, „Bezimienna”. Świetnie rozwijającą się karierę artystyczną wokalistki przerwał w maju 2006 r. tragiczny wypadek samochodowy, w wyniku którego pozostaje częściowo sparaliżowana i do dziś porusza się na wózku. Nie poddała się jednak zwątpieniu i bezsilnej bierności. Po kilku latach skupionych jedynie na intensywnej rehabilitacji, wraca do aktywnego życia, ale przede wszystkim powraca do swojej pasji, jaką jest śpiewanie. Pierwszym krokiem jest nagranie w 2009 r. piosenki z Beatą Bednarz pt."Nowa rodzę się". Kolejne lata obfitują w nowe przedsięwzięcia takie jak udział w programie "Bitwa na głosy" czy występ na festiwalu w Opolu z piosenką "Ocaleni", będącą pierwszym singlem z jej debiutanckiej solowej płyty. Album "Ocalona" ukazał się 12 czerwca 2012 r.
W lutym 2013 Monika została odznaczona przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Bronisława Komorowskiego, Złotym Krzyżem Zasługi.
"Szlak kościołów drewnianych wokół Puszczy Zielonka" to projekt powstały w 2005r., którego celem jest stworzenie warunków do dobrego zapoznania się z dziedzictwem drewnianej architektury sakralnej na terenie gmin Związku Międzygminnego „Puszcza Zielonka”. Zdaniem pomysłodawców i uczestników projektu, właściwe docenienie wartości duchowych i materialnych związanych z drewnianymi kościołami powinno przyczynić się do zwiększenia troski o zachowanie ich w historycznej postaci zarówno, jeżeli chodzi o bryłę kościoła, wnętrza, cmentarz przykościelny a także otaczający krajobraz.
Szlak kościołów drewnianych obejmuje 12 drewnianych świątyń wzniesionych w okresie XVI-XIX w. i poprowadzony jest wokół Puszczy Zielonka, która stanowi zaplecze naturalnego budulca jakim jest drewno. Szlak pokazuje jak bliskie było w dawnych czasach współistnienie człowieka ze środowiskiem naturalnym (lasem) oraz jak bezpośredni był związek między kulturą a naturą.
- Dział: Co słychać?
- Czytany 11704 razy