Tarpan - bohater wiejskich dróg
- Napisane przez IW
- wielkość czcionki Zmniejsz czcionkę Powiększ czcionkę
- Wydrukuj Email
- 1 komentarz
Tarpan - kultowe auto PRL, terenowo-rolniczy pickup cieszył się kiedyś ogromną popularnością. Poznańskie auto często można było spotkać nie tylko na wielkopolskich drogach, ale i na wsi w całej Polsce.
Tarpan był produkowany w poznańskiej Fabryce Samochodów Rolniczych w Antoninku w latach 1973-1994. Auto było sześcioosobowe i miało ładowność 500 kg. Napędzane było silnikiem syreny, który pozwalał osiągnąć tarpanowi prędkość do 90 km/godz.
Nakładem Wydawnictwa Miejskiego w Poznaniu ukazała się książka pt. „Od Tarpana do Volkswagena” w opracowaniu Zenona Bosackiego. Jest to ilustrowany zbiór wspomnień o czasach, gdy w Antoninku produkowane były tarpany. O latach świetności Fabryki Samochodów Rolniczych, o sukcesach samochodów produkowanych w Poznaniu opowiadają pracownicy fabryki, a także użytkownicy i fani tarpanów. Do książki dołączona jest płyta DVD z reportażem TVP Poznań o historii poznańskiego tarpana, uzupełniona o współczesny komentarz Andrzeja Bobińskiego, byłego dyrektora FSR.
„Od tarpana do Volkswagena”
koncepcja i opracowanie Zenon Bosacki
Wydawnictwo Miejskie Posnania
Poznań 2014
ISBN: 978-83-7768-076-6
Objętość: 264 s.
- Dział: Co słychać?
- Czytany 10398 razy
1 Komentarz
-
Tadeusz
Link do komentarza niedziela, 15 marzec 2015 12:41Duże sprostowanie. Tarpan miał silnik i cały zespół napędowy od Warszawy, stopniowo zastępowany Fiatem/Polonezem. Cała ta pokraczna(kultowa) konstrukcja była wznowieniem produkcji Warszawy z ręcznie klepanym nadwoziem. Za to synalkowie dyrekcji, owcześni studenci Politechniki Poz.
pojechali na wycieczkę po Eurpie, by przeprowadzić "prace badawcze". Jeden z tych ekspertów dzień przed wyprawą odebrał prawo jazdy, co skończyło się potrzaskaniem jednego samochodu po paru set kilometrach.